غالبا برای بسیاری از افراد، بحث کردن در مورد گزینه‌های درمانی ارتودنسی کمی سخت است و دلیل آن آشنا نبودن با اصطلاحات ارتودنسی است. هنگامی که متخصص ارتودنسی از شیوه‌های درمان برای شما می‌گوید، از طیف وسیعی از اصطلاحات استفاده می‌کند که اگر شما با آنها آشنا نباشید ممکن است برایتان گیج‌کننده باشد. درک معنای هر یک از اصطلاحات تخصصی ارتودنسی می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید سؤالاتی را برای متخصص ارتودنسی خود به عنوان والدین یا بیمار آماده کنید و همچنین در اولین ویزیت احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

دستگاه ارتودنسی متحرک

برخلاف دستگاه‌های ارتودنسی ثابت، این نوع دستگاه‌ها در طول درمان قابل‌جابه‌جایی بوده و بیمار در هنگام غذا خوردن یا ورزش کردن می‌تواند آن‌ها را خارج کند. به این دستگاه‌های ارتودنسی متحرک الاینر شفاف گفته می‌شود که به دلیل نامرئی بودن دوره درمان بسیار راحت‌تری را برای بیمار رقم می‌زنند.

پاورچین

پاورچین‌ها زنجیره‌هایی از الاستیک متصل به هم هستند. آن‌ها به براکت‌ ارتودنسی متصل می‌شوند تا نیروی بیشتری به براکت‌ها و سیم ارتودنسی اعمال کنند. استفاده از پاورچین، می‌تواند زمان درمان را کاهش دهد. همچنین آن‌ها در بستن شکاف‌ها پس از کشیدن دندان موثر هستند و برای اصلاح دندان‌های نامرتب و کج استفاده می‌شوند.

سیم ارتودنسی (آرچ وایر)

این مورد یکی از رایج‌ترین اصطلاحات ارتودنسی است که بیشتر کار را انجام می‌دهد. این سیم است که براکت‌ها و باندها را به هم متصل می‌کند و باعث اعمال فشار روی دندان‌ها می‌شود و آن‌ها را تراز می‌کند. برخی از سیم‌های قوسی برای تراز کردن دندان‌ها انعطاف‌پذیر هستند، در حالی که برخی دیگر برای شکل‌دادن به دندان‌ها سفت‌تر هستند.